به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، زاهد ظهر امروز در دانشگاه شیراز در این جلسه گفت: نظریه های مختلف جنبش اجتماعی ازسال 1920 در بعد روانشناسی آغاز و در دهه 60 میلادی با طرح نظریات جدیدی پیگری شد.
وی ادامه داد: در سال 1970 نظریات جنبشهای اجتماعی صورت جدیدی به خود گرفت و طرفداران این نظر جدید بیشتر از هر عاملی بر تشکیل سازمانی که جنبشهای اجتماعی را به وجود می آورد، تاکید داشتند.
این استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه در این وضعیت سه نوع دسته بندی در حوزه نظریات جنبشهای اجتماعی مطرح می شود، افزود: نظریات اولیه این جنبشها درسالهای 1920 به موضوع فردگرایی و به ترتیب در دهه های 60 و بعد از آن به ساختار و تلفیق فرد و جامعه توجه کرده اند.
زاهد خاطرنشان کرد: در نظریه جنبشهای اجتماعی علاوه بر سه عامل فرد و جمع به عامل رابطه نیز توجه شده است به نحوی که هر سه عامل را در پدید آمدن یک جنبش اجتماعی، موثر می داند و بر اساس این نظریه علاوه بر این سه عامل عناصری مانند زمان، مکان و جهت نیز دارای اهمیت است.
در ادامه جلسه یک عضو هیئت داوران به نقد نظریه جنبشهای اجتماعی سعید زاهد پرداخت و گفت: این نظریه، سه قلمرو شامل طرح جنبشهای اجتماعی به معنای کلی کلمه، طرح جنبشهای اجتماعی در ایران و طرح جنبشهای اجتماعی ایران در قالب انقلاب اسلامی را مطرح کرده اما ورود این نظریه در چارچوب هر یک از این طرحها در ابهام قرار دارد.
محمد رحیم عیوضی ادامه داد: در این نظریه باید به نظریات رقبا نیز پرداخته می شد.
در ادامه اساتید شرکت کننده در این جلسه به نقد نظریه سعید زاهد پرداختند و این نظریه پرداز نیز به دفاع از خود پرداخت.
نظر نهایی هیئت داوران حمایت از کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره عصر امروز اعلام می شود. "محمد رحیم عیوضی" استاد جامعه شناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، حجت الاسلام "حمید پارسانیا" استاد جامعه شناسی موسسه پژوهشی امام خمینی (ره)، "محمد هاتفی" معاون هیئت کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره و "حسین پناهی" استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی اعضای این هیئت تشکیل می دهند.
نظر شما